Roeicentrum De Binckhorst wordt een nieuw thuis voor de Haagse roeiverenigingen Pelargos en De Laak: een sportieve, dynamische ‘hub’ met een centrale functie voor de directe omgeving. In 2021 begint de bouw. We maken alvast nader kennis met onze buren op de Binckhorst.
Eerlijke koffie van kwaliteit. Nu nog ‘uit het Westland’, straks gebrand op de Binckhorst?
“Koffie is zó’n leuk product. Een product met emotie ook: iedereen heeft er een mening over en de beste koffie bestaat simpelweg niet. Koffie is altijd en overal een onderwerp van gesprek.” Bas Burghoorn, eigenaar van Single Estate, heeft ons meteen te pakken. Deze koffiebrander uit het Westland heeft al één voet aan de grond in Den Haag: in het Zeeheldenkwartier zit sinds 2019 hun koffiebar. Den Haag verder voorzien van kwaliteitskoffie via een branderij en bar op de Binckhorst: dat is zijn droom. Echte buren zijn we dus nog niet, Single Estate en Roeicentrum de Binckhorst, maar in de toekomst kan alles.
De koffiebar Single Estate is gevestigd in de Piet Heinstraat. “Het perfecte pand op de perfecte plek”, noemt Bas het. “De buurt is relaxed. Niet te commercieel, met de juiste sfeer en de juiste mensen.” Mensen die ook nu, tijdens het thuiswerken, trouw blijven langskomen voor hun dagelijkse shot cafeïne. Corona en de lockdown hebben de inventiviteit nog verder aangewakkerd bij Bas en zijn medewerkers.
Zo is de site ingericht als webshop, voor zowel losse verkoop als een koffie-abonnement voor particulieren. Ook verkopen ze espressomachines mét korte training door een barista in de koffiebar. “Je moet in beweging blijven, hè”, zegt Bas. “En… we zijn nou eenmaal gek van koffie.”
De bar heeft zijn bedrijf een extra dimensie gegeven door het contact met de consument. “Onze medewerkers halen daar veel energie uit en vinden het leuk om hun passie te delen.”
Kwaliteitskoffie direct de markt op
In de jaren ervoor was Single Estate alleen actief voor de horeca, als importeur, brander en leverancier. Niet zomaar één trouwens. Ze kopen persoonlijk en rechtstreeks van de koffieboer. “De koffiemarkt is een gekke markt. De keten is erg scheef: via de grote wereldhandel krijgt de boer een heel lage prijs, die op heel abstracte wijze tot stand komt.” In 2007 ontdekte Bas tijdens een gesprek met een Braziliaanse koffieproducent dat hij hierin iets kon betekenen. “Die man zocht een direct afzetkanaal voor zijn koffie van hoge kwaliteit, tegen een goede prijs. Daar ben ik in gestapt.”
Persoonlijke relatie
Dat was toen nog iets nieuws: koffiebonen van één specifieke plantage (‘single estate’) in een specifieke regio, met zijn eigen klimaat en hoogte. Zonder tussenhandel van de boer direct naar de afnemer aan de andere kant van de wereld gebracht. “Heel avontuurlijk!”, lacht Bas.
“In essentie doen we het nog steeds zo, maar dan met meer plantages uit meer landen. Meer dan 80% van onze koffies komt van zo’n directe relatie, en ze hebben allemaal hun eigen verhaal. De bonen van Henrique in Brazilië zijn echt anders dan die van Ricardo in Guatemala.
“We weten daardoor ook precies welke mooie projecten zij kunnen realiseren doordat ze via ons een eerlijke prijs krijgen.” Denk hierbij aan het tegengaan van bodemerosie, promoten van biodiversiteit, bouwen van scholen en het investeren in opleidingen van werknemers. Duurzaamheid en kwaliteit gaan zo hand in hand bij Single Estate: bij de koffieboeren waar ze de bonen halen én bij hun koffieleveringen hier in Nederland.
Ambachtelijk proces
Het directe contact met koffieliefhebbers dat Single Estate nu heeft via de bar in het Zeeheldenkwartier, smaakt naar meer als het aan Bas ligt. De Binckhorst zou in theorie het perfecte decor zijn. “Ik zie een branderij voor me waar je het hele maakproces kan meemaken – dat is superleuk, ook als je niet zo van koffie houdt. Echt ambachtelijk. En daarnaast natuurlijk genieten van een goeie verse koffie.” Een beetje zoals Kompaan met hun craft beer. “Bierbrouwen is óók een ambachtelijk proces”, verklaart Bas, “en leuk genoeg is het eenzelfde soort mensen die dat tof vinden. De Binckhorst is daarvoor echt een gave plek.”
Prima bakkie naast je training
De vraag naar goede koffie dringt volgens Bas ook door in sportkantines. “Bij bedrijven is het al langer een soort arbeidsvoorwaarde om je medewerkers van goede koffie te voorzien. Bij sportclubs begint dat ook meer te spelen. Wij leveren al langer de koffie bij verschillende verenigingen in het Westland, en daar zien we dat je – ook met vrijwilligers – een prima bakkie kan schenken.” Een inspirerend voorbeeld voor ons toekomstige Roeicentrum De Binckhorst.
Wielrennen, koffie en appeltaart
Er zijn zelfs sporten waar koffie een extra grote rol speelt. Zo weet Bas ons te vertellen dat voor wielrenners de koffie (en appelpunt) onderweg van groot belang is. “Dat is echt een ding, wielrenners en koffie. Sommige profs hebben bijvoorbeeld hun eigen merk. Zou dat ook iets voor roeiers zijn, dat die band zo hecht wordt?”
Met de roeisport op zich is Bas nog niet zo bekend. Wel is hij onder de indruk van de roeiers die hij regelmatig tussen Delft en Den Haag bezig ziet, wanneer hij deze op zijn racefiets inhaalt. “Is het niet ontzettend koud in de winter? En is het eigenlijk moeilijk om te leren?”, wil hij weten. Wij zeggen van niet, en raden aan om het zelf eens te komen ervaren. De twee Haagse roeiverenigingen Pelargos en De Laak zullen de begeleiding leveren: die uitnodiging blijft staan tot betere en warmere tijden!
Bezoek en volg Single Estate online via: